Overzicht

Deel dit artikel

11.12.2020

Hoe ver staat het met de bouw van het grootste chocolademagazijn ter wereld?

Hoe ver staat het met de bouw van het grootste chocolademagazijn ter wereld?

Hap voor hap richting oplevering!

Even terugspoelen: WDP bouwt het nieuwe internationale distributiecentrum van Barry Callebaut in Lokeren – of zoals wij dat graag noemen: het grootste chocolademagazijn ter wereld! Dit indrukwekkend project wordt afgerond in mei 2021. Hoog tijd om eens te checken hoe het er op de bouwwerf aan toe gaat!

Een project om van te smelten

Dit project is een doos chocolaatjes die nooit leeg geraakt: elke keer als je denkt dat je alles gezien hebt, wacht er alweer een verrassing om de hoek.

Met 60.000 m² aan magazijnruimte gecombineerd met een volautomatische high-bay, is dit 40 meter hoge gebouw klaar om tientallen tonnen overheerlijke chocolade te herbergen. En met ruimte voor meer dan 125.000 pallets, is dit een constructie waar je van gaat watertanden.

Alleen maar topingrediëntjes

Jawel, de buitenkant van het gebouw wordt behoorlijk monumentaal. Maar laat ons ook eens even onder de buitengewone motorkap kijken. Het gebouw zal bij oplevering 100% energieneutraal zijn. Het is dan ook geen verrassing dat het magazijn BREEAM Outstanding gecertificeerd is. Met zonnepanelen, low lifecycle cost-materialen, geothermische energie, oplaadpunten voor elektrische voertuigen en een ruime waaier aan fietsfaciliteiten is dit juweeltje helemaal klaar voor de toekomst.

Wat een cijfers!

Als je meer een cijferpersoon bent, check dan zeker deze coole facts & figures. Wanneer het grootste chocolademagazijn ter wereld afgewerkt is, wordt het een uitzonderlijk staaltje van technisch vernuft. Even kijken welke – en hoeveel – technieken er zoal in verwerkt worden?

  • HVAC (door Aircoplus)
    • 12.000 meter geïsoleerde verwarmings- en ijswaterbuizen
    • 7 luchtbehandelingsgroepen
    • 2,1 megawatt geïnstalleerde koelkracht door warmtepompen
    • 2,54 megawatt geïnstalleerde verwarmingskracht door warmtepompen
    • 1.500 meter ribbenbuizen (HB)
  • Brandveiligheid (door Altebra)
    • 31.000 sprinklers
    • 65 kilometer bluswaterleidingen
    • 1.125.000 liter bluswatervoorraad
  • Rekkenbouw (door SSI Schaefer)
    • 4.280 ton staal en 1.055.739 boutverbindingen in de high-bay
    • 350 conveyors
    • 13 kranen
    • 23 monorailvoertuigen
    • 25 kilometer aan elektrische bekabeling

Status update: waar zitten we nu?

Natuurlijk hebben deze cijfers betrekking op het volledig afgewerkte project. Maar waar zitten we nu in het bouwproces? Well, de low-bay is voor 95% klaar: alle 48 laadplatformen en 60% van de vloeren is afgewerkt. De technische installaties zijn nog volop in opbouw.

De buitenruimte is dan weer voor 40% voltooid. Ook de high-bay maakt mooie vorderingen: 50% van alle rekken zijn opgebouwd, 20% van de roofing is klaar en de volledige stalen constructie weegt inmiddels al 43.000 ton! Fenomenaal, toch?

Ontdek de status in onze video

Overzicht

Deel dit artikel