Overzicht

Deel dit artikel

03.12.2020

SSI Schäfer richt chocolademagazijn in met rekkenbouw en automatisering

Het grootste chocolademagazijn ter wereld van Barry Callebaut krijgt meer en meer vorm. Op de site langs de E17 in Lokeren is de voorbije maanden heel hard gewerkt en dat laat zich duidelijk zien. Een van de belangrijke partijen in dit bijzondere verhaal is SSI Schäfer, dat verantwoordelijk is voor de rekkenbouw en automatisering in het reusachtige magazijn. We gingen een kijkje nemen naar de vorderingen!

Sinds de start van de rekkenbouw in mei 2020, zag Pieter Devreese, Project Manager bij SSI Schäfer, de werkzaamheden van dichtbij evolueren. “We zijn in mei gestart met de opbouw van de volledige staalbouw”, vertelt hij, “dat betekent een constructie van zo’n 40 meter hoog. In totaal zullen we in het magazijn ongeveer 83.000 palletplaatsen voorzien, een gigantische hoeveelheid.”

Duizelingwekkende cijfers
Het enorme aantal palletplaatsen is lang niet het enige cijfer om van te duizelen. In de hoogbouw zitten momenteel 1.055.739 boutverbindingen en werd maar liefst 4.280 ton staal gebruikt. Dertien rijdende liften of kranen werden geïnstalleerd om al die palletten automatisch op te halen of weg te zetten. Om alles naar de juiste plek te brengen zijn transportbanden met een totale lengte van 700 meter geïnstalleerd. Er zal ook een monorailsysteem van 250 meter lang actief zijn, met 23 railvoertuigen die een hele pallet kunnen verplaatsen. Om dit allemaal volledig automatisch in goede banen te leiden, werd zo’n 25 kilometer aan elektrische kabels geplaatst.

Groene energie
Bij het ontwerpen van het chocolademagazijn, werd veel aandacht besteed aan duurzaamheid en energiezuinige technologie. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de magazijnkranen die zullen gebruikt worden om palletten op te pikken of weg te zetten. Deze kranen wekken immers zelf energie op, wanneer palletten naar beneden worden gebracht.

Naast de constructie van de rekkenbouw is SSI Schäfer ook verantwoordelijk voor de bovenliggende softwaresystemen die het distributiecentrum automatisch draaiende zullen houden. “In september zijn we gestart met het softwarehoofdstuk in de laagbouw. Deze technologie zal ervoor zorgen dat het magazijn volledig automatisch gestuurd wordt.”

Vlekkeloze samenwerking

“Ondanks de bijzondere omstandigheden van het afgelopen jaar zitten we perfect op schema en we hopen de software begin 2021 te kunnen testen”, vertelt Pieter Devreese. “De samenwerking tussen SSI Schäfer en alle andere betrokken partijen verloopt trouwens heel constructief, en dat in een periode waarin heel wat extra inspanningen nodig waren om de werkzaamheden veilig te laten verlopen. De timing voor het Barry Callebaut project is bijzonder strak, maar het uitstekend teamwork zal ervoor zorgen dat we geen kostbare tijd verliezen”, besluit hij.

Beeld © SSI Schäfer

Overzicht

Deel dit artikel